Nuffnang : My Dream To Buy House

05 Oktober 2011

INBOX MESSAGE : part 3





Pada  30 Januari ,hari ahad, aku bangun awal pagi dengan niat ke sekolah untuk belajar. Tetapi sesuatu yang tidak diduga berlaku dan menganggu perasaan dan fikirannya berlaku apabila dia sampai ke sekolah dan memasuki pintu kelas 5 Al-Nafis.

“Eh! Mana meja aku??” aku mencari mencari meja tempat aku selalu duduk di dalam kelas.

“urm..Leen,kat mana meja ore??dio tahu x?” Aku cuba bertanya kepada Syazleen yang merupakan bendahari di kelas kami.

“X tahu lah Hany, urm..Eh, fiqah, tahu x sep2 nih letak susun mano meja Hanani??’  tanya Syazleen kepada Afiqah untuk membantuku mencari maklumat kedudukan meja ku
.
“Tak tahu aku, sep2 ni etep hok susun kelmarin. Nati diorang mari mung tanyo la.” Afiqah menjawab soalan Syazleen.

“Aduh!! Kat mana meja kusi aku nih!!” soalku di dalam hati dan cuba menhgawal keadaan yang bergolak.

Aku menjadi tidak keruan, memikirkan di mana aku harus duduk selepas ini. Lantas untuk menghilangkan kerisauan dan mengawal perasaan ku, aku keluar dari kelas untuk menenangkan perasaan. Tanpa aku sedari setitik demi setitik air mataku jatuh kerana aku sedih memikirkan perbuatan rakan-rakan sekelas yang menghapuskan kedudukan meja ku di kelas.  Aku memutuskan untuk pergi ke Taman Datin untuk menenangkan fikiran dan perasaan ku yang berkecamuk.

Ketika dalam perjalanan ke sana aku terserempak dengan NurAfiqah, kawan sekelasku ketika di tingkatan 4Al-Biruni.

“Hany,nak gi mana ni??” NurAfiqah berrtanya padaku.

Aku hanya mendiamkan diri kerana air mataku jatuh berguguran di pipi menahan kesedihan.

“SEMUA PELAJAR DIMINTA KE DATARAN Q UNTUK PERHIMPUNAN PAGI”..

Lantas aku melangkahkan kaki dengan hati yang masih kecewa dan sedih.
Muka ku merah menahan kesedihan,pada mulanya aku dapat mengawal perasaan sehinggalah seorang cikgu datang padaku dan berkata “Kak ni pakai seluar sukan ke seluar slack??”

Aku memeriksa seluar sukan yang ku pakai dan menjawab “Seluar Forest cikgu,seluar sukan”

Lantas guru itu pergi meninggalkan aku terpinga-pinga???

“Adoi..apa la nasib..tekeynyow serow!!, Argghh!!!!!” jerit Hanani dalam hati  lantas bergerak ke arah rakan-rakannya yang sedang beratur .

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 




Disatu sudut di sebuah Sekolah Berasrama Penuh, Daniel sedang menjalankan tugasnya sebagai Pemimpin Pelajar a.k.a PP. Dia sedang menulis nama pelajar- pelajar asrama yang lewat ke sekolah.

“Eh! Daniel!! tolom jgn tulis nama aku leh x, aku kena tutup lampu asrama tadi..ckgu Aziz mintak tolom aku ar  tadi..??” bisik Akmal kepadanya.

“No excuse kali nih, ko lewat, ko tanggung la sdirik!” balas Muhammad Daniel tegas.

“Kalau ko x caya,cuba ko tanya Hamdan..dia pun ada skali ngn aku tadi” jawab Akmal mempertahankan kebenaran kata-katanya.

“HAMDAN! Sini  jap!!”panggil Muhammad Daniel pada Hamdan yang sedang berbual dengan Nadirah.

“Betul ke ko lewat skali ngn SI Akmal tadi??”

“BETUL la tu Abang Daniel, kitaorag lewat sebab cikgu mintak tolom tutup lampu yang budak-budak-budak junior tuh lupa tutup lampu bang! Cikgu Aziz bagi jaminan kat kitaorang kalu kena tulis nama sebab LEWAT, kitaorang diberi pengecualian,”

“Aku tengok ko sampai dulu 5 minit lepas tapi kenapa si Akmal tuh lewat dan sekarang baru sampai??” tanya Daniel meminta kepastian kerana dia tidak boleh berat sebelah atau pilih kasih dalam menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya, walaupun yang melakukan kesalahan itu sahabatnya sendiri.

“”Oh! Sebab Abang Akmal tuh lupa bawak BUKU LUKISAN KEJURUTERAAN dia, ada ke patut dia tertinggal kat  public phone jadi saya bergegas ke sini sementara Abg Akmal pergi ambil buku , masa cikgu mintak  tolom tuh dia baru habis cakap ngn mak dia, minggu nih dia balik kampung sebab semalam dia dapat pesanan dari warden yang mak dia tepon.. Dia dijemput  untuk satu majlis Anugerah kat skolanya dulu..  EH! Xkan abang x tahu?? Dia kan sekampung ngn abang…” jelas Hamdan  dengan panjang lebarnya tanpa ditanya oleh Muhammad Daniel.

“OK bANG ,SAYA  DAH LEWAT Masuk kelas nih,ASSALAMUALAIKUM..” kata Hamdan,  dia berjalan ke arah Nadirah untuk naik ke kelas bersama-sama .

“WA’ALAIKUMMUSSALAM.. OK AKMAL,aku mintak maaf,” kata Muhammad Daniel.

“No hal lah, Kita kan kawan=), ko dah siap ke bertugas?? JOM ar masuk kelas!” ajak Akmal.

“AKU ada hal,ko pegi dulu..aku kena hantar PEKA KIMIA nih,aku dah janji ngn ckgu Hassan hantar pagi nih..”




“KO lewat lagi?? Eh!! APA KENA ngn ko nih?? slama nih x de masalah pun dengan sebarang homework yang cikgu bagi..NANTI KO CITER KAT AKU” kata Akmal.


“OK,bereh!! thanks sebab ko lah sahabat aku dunia akhirat yang ambil berat pasal aku" ujar  Muhammad Daniel iklas lahir dari hatinya.

Tiada ulasan:

 
All Copyright Reserve by Me . Design by Mojat Cerewet