Nuffnang : My Dream To Buy House

31 Disember 2011

Most Memorable 0711 Maherian

LIFE IN MAHER


credit To Zulhusni Najib

Four years ago, in the year 2007... We stepped into SMK Dato’ Ahmad Maher … Individuals seeking to do well, to find our identity, to find our best friend... We looked at our schedules for the first time, went to our class room for the first time... 

We opened our lockers for the first time, we were roomates wif the seniors (pljr asrama)... 
Thought about how great it was to finally be in a prestigous school... Four years ago we met our best friend, we went to our first school assembly. Four years ago, we couldn't wait to get older... betul dop?

Three years ago, in the year 2008... We stepped into the school believing that we owned the place... We were no longer a freshman, we had a new attitude... But still we are individuals searching for themselves, looking to fit in, wanting to achieve something... We expanded our circle of friends & talked about politics, sports, economy... Some of us by then has become a leader, a member of MPP, PSS and PRS... They will be leaders in a few years... Some of us join the marching squad.. PBSM, BOMBA, POLIS, PKBM, SCOUT, ST.JOHN... We think by joining this, we will be more independent, more discipline, more powerful... 
Three years ago we made a new best friend, went out with our friends at KB Mall or Billion.. 
Three years ago, we thought that we were quite mature by that time... Three years ago we couldn't wait to get older...

Two years ago, year 2009... The year of our FIRST WORLD WAR... PMR... We began to realize that we were growing up... We started of thinking about our future... What do I wanna be? How much salary I need? 
Two years ago we realized who our true friends were and cherished the times we spent with them... We found where we fit in, yet still seemed to be looking for ‘something else’... Two years ago we started talking about SBP’s, MRSM’s , thinking it was still so far away. Alhamdulillah, our batch, 0711, set an astonishing new record in SMK Dato’ Ahmad Maher’s history... 126 candidates achieve STRAIGHT A’s in PMR... We hold that record until today... Unless the 2011 PMR candidates beat us... well, good luck adik2.. Smoga Maher Terus Gemilang ^_^ We started to realize that time really does fly. But two years ago we still couldn't wait to get older..



One year ago, year 2010... 
Now, we are Upper Form students... We learn the subjects just like in the universities.. Physics, Biology, Chemistry, ADD MATH... haha.. soon, we find out that it is not the same as we are in lower form... The Studies are harder, life becomes much more challenging... We knew that what we do in our lives now, will be our identity... now, WE HAVE CREATED OUR IDENTITY... Now, what people look at you, thet know whether you are a leader, a genius or anything.. By that time we know we don’t have much more time anymore.. We once hav a glance that we are going to leave to school, separate with friends and say goodbye... We realized that we have to prepare for our SECOND WORLD WAR... SPM... more brutal, more challenging, more tears... 

Now... 2011... 
we entered the school as SENIORS... We realized that everything we did was the last … our last class we will enter, last Sport’s Day, last Teacher’s Day, last YEAR OF SCHOOL... We took our time together for granted, we went to each one every programme that the school offers... We enjoy, we rebelled, and we learned... One year ago, we still had the same best friend and cherished time spent with them. We started applying to universities, matriculation far and near.Wwe found exactly where we wanted to go. We realized that we would no longer have the comfort of home by then...

But first... We battle for SPM... We’ve studied day and night, dawn to dusk to achieve our goal, our mission and to fulfill our dreams... 9A+ and 10A+.. Insya-Allah.. May Allah bless us... :-)
On the 14th November 2011, it has come... 226 of us stepped into the examination hall either Dewan Tan Sri Dr. Wan Muhammad Zahid or Dewan Raja Abdullah... Only Allah on us who know how scary it was.. Yet we fight.. 

Alhamdulillah, all of us managed to complete the mission.. We cheered, we laugh, we sing, we’re hugging each other but now, we finally realize that we could have waited to get older. We realize that time has somehow slipped away and soon we will be saying good-bye. Saying good-bye to our friends .. Maybe for a short time … maybe forever... It is the last time we will all be together, recognized as the BATCH of 0711... 


Now we are getting excited about starting over, getting sad about what we will leave behind, getting anxious to move on... Now we realize just how important our best friends are, how much fun we really did have in the five years....Now we wish we could be younger. We wish we could have taken the time to appreciate every moment … to slow down time. Now we face having to say good-bye...

As we grow up we learn that even the one person who wasn't supposed to let you down, probably will. You will have your heart broken, probably more then once, and it's not easier the second time around. You'll break hearts too, so remember how it felt when yours was broken. You'll fight with your best friend and get together again... coz friendship never ends... You'll cry because time is passing too fast and you'll eventually lose someone you love... Life is short take too many pictures laugh way too much and love like you've never been hurt before cause every minute you spend mad or upset is a minute of happiness you'll never get back...

There are some things that we never want to let go of. People we never want to leave behind. But keep in mind that letting go isn't the end of the world. It's the beginning of new life. Well I guess this is growing up. But actually, We never really grow up. We just learn how to act in public.

Growing up is never easy. You hold on to things that were. You wonder what's to come. But that I think we knew it was time to let go of what had been, and look ahead to what would be, other days; new days; days to come. The thing is we didn't have to hate each other for getting older, we just had to forgive everyone and ourselves... (n_n) 

Thank you for reading this extra long essay.. haha.. Semoga Allah merahmati kita dan memberikan kejayaan yg kita impikan.. Straight A+.. Insya-Allah.. banyakkkan berdoa kepadaNya.. Berdoalah kpd semua sahabat kita.. 


Allahuma jaalna minan najihin wal fa’izin wal mutawafiqin fi kulli imtihan Ya Allah.. Amin Ya Rabbal ‘Al
amin... :')


credit to Zulhusni Najib

アイナ Dear Diary : Last Friday, yesterday. Last Day *TODAY! XD





Status ditulis dengan niat untuk menasihati..
Kata-kata indah dan nasihat ku tulis penuh teliti..
Dengan harapan dapat mencuri banyak hati..
Bersama-sama sedar dan insafi diri..
Namun...
Bila butang like itu difungsi..
Tiap saat rating makin tinggi..
Niat hati yang awalnya suci,
Kini berubah membangga diri....

Astgharfirullahal`azim....istghirfarlah tiap kali timbul rasa bangga dalam diri kita ini...moge dihapuskan ia dari hati kita untuk ia kembali suci....~

Ya Allah ampunkan kami dan bersihkan hati kami daripada sifat2 yang dikeji..amiin>

28 Disember 2011

アイナ Dear Diary : Abah Superhero Dihatiku =p ..:TQ abah!! XD:..

puah hati sungguh hari nih tubik!
jln2 kb, shopping kb, makey Pizzahut, Moto rosak,lps abh tolong repair moto, g makey mihun celup, lepak kat dumoh zA, shopping minyak billion! **bussiness ayam goreng punya pasal..kelik dumoh makey plop aye, tutup gerai **buli Farihah Abdullah **haha, g cari kedai photostat, g bank, antar farihah kelik dumoh, pahtu teruszz kelik smula dumnoh sbb gelap doh..

Setiap perkara dlm hidup nih kdg2 ada hikmahnya, Frust jugak aku..Benggang jugak meta, habih daya doh press moto..slow ngoti..tapi..alhamdulillah..aku ngn Mc'pah selamat dari apa2 bahaya di jalan raya..=) Semoga Allah akan sentiasa melindungi kami SELALU..AMIN..

Rupa2 pluck moto rosak..minyak slendar naik sampasi ke pluck..mujur la aku ada ncet..boleh call abah=) dan mujur jugak ada tmpat strategik masa aku putus asa bawak moto..aku berhenti betul2 kat depan Kedai  spare part moto..**tapi aku nih blurr..mana aku tahu tuh kedai hardware moto..alhamdulillah..pok cik yg membahasakan dirinya "Abang" ngn aku tolong..tapi..tak brapo jadi sbb lepas try start moto..moto mapuh pulok..hahahaha=p

: tapi last2..mY abah is the best!

alhamdulillah aku ada abah yg pandai baiki moto=) TQ abah sbb still syg pada anakmu yg kdg2 degil ini..tq sbb masih sudi mencari ankmu yg dlm kesusahan di KB..=)

Mission inCOMPlete sbb:
1. plan nop g Tutty fruity x jdi **diganti ngn Pizzahut **guna kupon!
2. Nop g dumoh saen Mc'Pah ngn Shaz Syahirah Oney ** xjadi sbb Moto wak hal..
3.plan nop g KbMall semata2 nop g beli air hok aku sukow** trrbantut sbb Moto wak hal!
4.nop g Jogging taman tengku anis..**terpaksa dicancel sbb Moto rosak jugak..

26 Disember 2011

Untuk Adam & Hawa

Jodoh Itu Rahsia ALLAH, Sweet Kan ALLAH, DIA Nak Bagi Kejutan Dekat Kita.. 


SEKUAT mana saya SETIA...
SEHEBAT mana saya MERANCANG...
SEJAUH mana saya MENUNGGU...
SEKERAS mana saya BERSABAR...
SEJUJUR mana saya MENERIMA AWAK...




Jika ALLAH Tidak Menulis Jodoh Kita Bersama..Kita Tetap Tidak Akan Bersama..Tiada Yang Kebetulan Melainkan Semuanya Telah Dirancang..Dan Sebaik Baik Yang Merancang Itu Adalah ALLAH s.w.t., Maha Perancang Segalanya :)...



untuk ADAM..
andai mahu mencari hawa..







jgn dilihat pd purdah mahupun tudung semata-mata..kerna hawa hari ini tidak lagi seperti dulu..lihatlah pd telapak tgnnya..andai mudah telapak lembut itu hinggap pd kulit lelaki lain tanpa lapik..fikirlah semasaknya utk menyuntingnya..sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini..

jgn dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata..lihatlah pada sebujur bibirnya..andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya..fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya..khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami..menabur buruk diri si suami..

jgn dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata..lihatlah pada sepasang indah mata miliknya..andai tidak redup menunuduk pandangan..fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya..khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami..


untuk HAWA..
andai mahu menerima cinta adam..





jgn dilihat pada kereta mewahnya semata-mata..lihatlah pd aktiviti malamnya..andai liar hidupnya tika malam menjelma..fikirlah sebaiknya andai mahu menerima..kerna maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba..khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah..

 jgn dilihat pada pakaian berjenama semata-mata..lihatlah pada bahagian kakinya..andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah dipadang bola..fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima..kerna aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri..

jgn dilihat pada tampan paras semata-mata..lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara..andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah..fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya..khuatir pabila bersama kelak..kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan..


アイナ Dear Diary : Good Bye Kak YAYA..;(

I'M GONNA MIZ U ALOT=(

21 Disember 2011

アイナ Dear Diary : ♥ CANDID*mission complete!

THANKS TO ALL MY PWENZ!!
LOVE U ALL LARH!! HEHEHEHE


MISSION COMPLETE!!
 REUNION ex-Langgarian 21.12.211




JAAPPP!!!




Aku still busy..nati Na Update lagi gmba =p



18 Disember 2011

sahabatku najwa latif (lirik)



masa umo 5 taon
→ 'bila laa aku nak masok tadika ney'
masa umo 6 taon
→'bila laa nak masuk sekolah rendah ney, ad exam (:'
masa umo 12 taon
→'bila laa nak masuk sekolah menengah, syok tengok kakak pkai kain biru muda tu'
masa umo 15 taon
→'bila la nak PMR, tak sabaq lepas PMR bnyk aktiviti pstu nak pndah sekolah (:'
masa umo 16 taon
→'bila la nak tingkatan 5 nehh, nak abes sekolah cepat'
masa umo 17 taon
→'takod r SPM, rasa cm nak p form 4 balek'
time tgh SPM 'bila laa nak habes paper ny, lepas ny tadax lagi SEKOLAH dlm idop'
dah masuk alam X SEKOLAH 'rindu laa kat sekolah, KALAULAHH MASA TU KITA BOLEH PUTAR KAN BEST' :D

14 Disember 2011

Anda di mata orang lain


Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.

Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.









Jangan lupa untuk tekan butang Share selepas anda baca ♥

tetapi.. berjalanlah disisiku dan jadilah sahabatku.

UNTUKMU SAHABAT
Jangan berjalan di depanku..aku mungkin tidak akan mengikutimu..dan jangan berjalan di belakangku..aku mungkin tidak layak diikuti..akan tetapi berjalanlah disisiku dan jadilah sahabatku..insyaallah aku akan sentiasa menemanimu di waktu susah dan senangmu....



アイナ Dear Diary : Hon Kereta, Laju!! LEWAT!! OMG!!


OUCH!! HANYA KERANA AKU TAK KUNCI JAM NCET..AKU TERLEWAT BERSIAP KE TEMPAT KERJA. AIIYOOO..AMMA,APPA!!!

APA AKU BOLEH CAKAP, HARI YG HORIBBLE SBB KENA NGEPEK KO ABAH, KO PERSONEL, KO POK CIK GUARD whom Abe TA.

MAAF LAKOW DEHH..... aina sokmo menyusahkan kamu..

MOTOR TERBALIK, MUJUUR BUKEY AMMBOO JAH TAK TERBALIK SKALI.
SIDE MIRROR REKYOK SAPA...HADOII..GARA2 MOTO TERBALIK, AINA LEWAT SBB NOP BETULKAN SIDE MIRROR, TAPI SIDE MIRROR ROSAK PLOP..

MOTO DERAH NAK MAPUH AKU BAWAK, XDOP BREAK LANGSUNG..MUJUR XDOP GAPO JADI, CUMA KENA HON!!!!!!!!!!!! ADEISHH..

ELAUN 50 YA? XTAHU LA SAMA ADA BURNT OR STILL BOLEH DISELAMATKAN,
DOH LA KENA GANTI 30 MINIT LAU LEWAT,KIJO TAKDI SMPAI PUKUL 8.00M PTG.
WI DOH RESIT BELI SIDE MIRROR BARU. TAPI X TAHU LA..



HARAP2..AINA STILL DAPAT ELAUN AKHIR BULAN NI..AMIN...

13 Disember 2011

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ADAKAH ANDA SALAH SEORANG DARIPADA MEREKA?? Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ


••► Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan NabiSulaiman a.s.


••► Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


••► Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


••► Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang yang tidak puas dengan nikmat yang ada. Sentiasa ingin mengumpulkan harta.


••► Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.


••►Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


••► Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.


••► Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.


••► Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.


Semoga Kita Tergolong Di dalam Golongan Orang Yang Beriman...aminn

12 Disember 2011

アイナ Dear Diary : Oh! Jadi Sale Assistant!!

SO WHAT!!! Kerja ni pun satu keje Yang Baik dan juga MULIA okaayyy...
dari jadi malaun seperti kau....Apa kejadahnya hah!!?? soo...apa gunanya kau kutuk kerja aku?

YUP! I'M SALE ASSISTANT AND I'M PROUD TO BE S.A.


For ur information To Mr.Shut-Up YOU!! :

A sales assistant is responsible for helping and advising customers within the store, maintaining stock and taking payments for goods. Sales assistants spend a lot of time on their feet and may need to lift and carry items of stock.


work could include:
  • Checking for stock items and ordering goods
  • Selling products to customers including demonstrating products where required
  • Advising customers on selection, purchase, use and care of merchandise
  • Restocking shelves and making sure merchandise is presented neatly
  • Accepting payments for goods and wrapping items
  • Changing the layout and visual displays, putting up new promotional material
  • Helping customers to find the goods they want
  • Advising on the availability of stock
  • Giving information on products and prices
  • Stacking shelves or displaying goods in an attractive way
  • Promoting any special offers or store cards
  • Handling any complaints
  • Stocking, replenishing and cleaning sales areas
  • Dealing with customer complaints
  • Utilising specialist product knowledge
  • Receiving and storing deliveries of stock
  • Explaining special offers and finance options to customers  
In some stores, for example mobile phone shops, DIY or electrical goods stores, you would be expected to have detailed specialist product knowledge.

In smaller independent shops, your duties would be more varied, and may include arranging window displays and receiving stock deliveries.


Hours

In a full-time job basic hours are around 36 hours per week. The option to work overtime is often available especially around busy times of the year (e.g Christmas). Working hours are likely to include weekends and evenings. Part-time work is very common and you may work a shift pattern.
You would spend a lot of time on your feet and may need to lift and carry items of stock. You would often be expected to wear a uniform.

Skills and Knowledge

  • Excellent communication and people skills
  • Ability to work as part of a team
  • A polite, tactful and friendly attitude
  • Patience and calmness under pressure
  • Ability to handle complaints and difficult situations 
  • An approachable, polite and helpful manner
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

alhamdulillah aku dapat juga kerja, dapat juga jaga diri dan dapat juga cari duit sendiri,
daripada kau yg KOYA aje lebih dan hnya mghabiskan duit mak bapak ko aje..
aKU JUGA BERSYUKUR SBB BEKERJA SEBAGAI S.A=) DAN AKU BANGGA.
 JGN PANDANG RENDAH OKAY...

11 Disember 2011

11 Jenis Manusia Yang Akan Didoakan Oleh Malaikat



PERCAYA kepada Malaikat adalah antara rukun iman. Ada Malaikat yg ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yg didoakan Malaikat mendapat keistimewaan.

Dalam hidup kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yg kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan tambahan Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan. Bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan daripada Malaikat. Antara orang yg mendapat doa Malaikat ialah:

1. Orang yg tidur dalam keadaan bersuci. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud :“Sesiapa yg tidur dalam keadaan suci, Malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: “Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.” [Hadith Riwayat Muslim.]

2. Orang yg sedang duduk menunggu waktu solat. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci kecuali di kalangan Malaikat akan mendoakannya: ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia." [Hadith Riwayat Muslim.]

3. Orang yg berada di saf depan solat berjemaah. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Sesungguhnya Allah dan kalangan Malaikat-Nya berselawat ke atas orang yg berada pada saf depan.” [Hadith Riwayat Muslim.]

4. Orang yg menyambung saf pada solat berjemaah. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Sesungguhnya Allah dan kalangan Malaikat selalu berselawat kepada orang yg menyambung saf.” [Hadith Riwayat Muslim.]

5. Kalangan Malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Bila seorang imam membaca ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai,maka ucapkanlah oleh kamu ‘aamiin’ kerana sesiapa yg ucapannya itu bertepatan dengan ucapan Malaikat maka dia akan diampuni dosa2nya yg lalu.” [Hadith Riwayat Muslim.]

6. Orang yg duduk ditempat solatnya selepas melakukan solat. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Kalangan Malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, dimana ia melakukan solat.” [Hadith Riwayat Muslim.]

7. Orang yg melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Kalangan Malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu Malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yg sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan Malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan Malaikat yg ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan Malaikat yg bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: 'Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?' Mereka menjawab: ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat." [Hadith Riwayat Muslim.]

8. Orang yg mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yg didoakan. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Doa seorang Muslim untuk saudaranya yg dilakukan tanpa pengetahuan orang yg didoakannya adalah doa yg akan dikabulkan. Di kepalanya ada Malaikat yg menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan kebaikan, Malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yg ia dapatkan.'" [Hadith Riwayat Muslim.]

9. Orang yg membelanjakan harta (sedekah). Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua Malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yg berinfak..(sedekah)." [Hadith Riwayat Muslim.]

10. Orang yg sedang makan sahur. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Sesungguhnya Allah dan kalangan Malaikat-Nya berselawat kepada orang yg sedang makan sahur." [Hadith Riwayat Muslim.]

11. Orang yg sedang melawat orang sakit. Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud : “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 Malaikat untuknya yg akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh." [Hadith Riwayat Muslim.]

JUST BE YOURSELF



Di khalayak ramai,di fesbuk,di pentas,di dlm bermasyarakat mungkin saja boleh membuatkan manusia lain tertipu dgn keelokan dan kelebihanmu akan tetapi ketika kamu bersendirian dgn dirimu hanya engkau dan "pemilik segala rahsia" mengetahui keburukan dan kejelikanmu..jadi,kembalilah kpd dirimu,jangan terus tertipu dgn sangkaan baik manusia kpdmu..

10 Disember 2011

アイナ Dear Diary :




AINA, hati kau kena kuat! Kuat untuk hadapi semua dugaan dan ujian,
Kau kena yakin pada diri, kau kena berdikari, kau kena percaya kau juga boleh bahagia=)

Hmm..**breathing jap! hehehe..

almost A week i start work as a Sale Asisstant at Toy's Department,
Alhamdulillah, although aina just pegi sesorang, aina still happy, bersyukur sbb ada rakan sekerja yg baik,
antaranya Kak Ira, Kak Tie, Kak Fairuzlini, Kak Lia ( tapi dia dah bercuti dan akan ke cwangan Jerteh).
dan Faizal namanya, tapi dyo suruh panggil JA, ada jugak sep ni panggil Peja. ** masalahnya, aina x tahu nak panggil apa sebab dia lebih tua sikik , x kan nop panggil Ja kot??? Nop panggil abg rasa x sedap hati plop.
hahahaha... last2 aku x cakap mana ngn dyo sbb aina x tahu nak panggil apa, lau cakap pun atas urusan kerja.

Kerja kat Department TOY's memang senang=) mudah je...tapi faham2 lah aina ni cmna?
aina adakalanya wat silap, Haaiiiyaaa..huhuhu...tapi mujur ada kawan2 sekerja dan supervisor yg baik dan Sporting Sungguh!!!**betul ke ejaan nih??cHECK GRAMMAR Pleaasee..

KerJANYA?? SAPU department lau shift pagi, then test permainan lau customer nak beli, jaga kaunter dan kwsan department toy's...wat bill,then hantar ke kaunter bayaran=)

It's E.A.S.Y w.O.R.K.s.. ALHAMDULILLAH..=)

menjadi sahabat yang baik?

Bagaimana menjadi sahabat yang baik ?

Salam hormat kepada semua.

Memang sudah menjadi fitrah semulajadi manusia ingin berkawan dan bersahabat. Sahabat sejati ialah yang sentiasa bantu membantu dalam mengerjakan kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Terbinanya nilai sahabat yang baik sangat berperanan dalam mewujudkan kehidupan yang harmoni. Ia adalah nilai peribadi seseorang, sebahagian dari buah akhlak yang berakarkan iman. Sebahagian dari tanda seorang yang berjaya memimpin dirinya sendiri dan berpotensi untuk menjadi pemimpin.

Oleh itu, bagaimanakah mahu menjadi sahabat yang baik?

1) Memberi salam terlebih dulu bila bertemu.

2) Mengutamakan keperluan dan kepentingan sahabat dari kepentingan diri sendiri.

3) Memberi bantuan dan pertolongan yang diperlukan tanpa menunggu dia meminta.

4) Menyembunyikan segala rahsia sahabat.

5) Menceritakan atau menyampaikan puji-pujian orang terhadapnya. Jika menyembunyikan bererti menyimpan rasa dengki dan irihati.

6) Tidak menceritakan kejian dan celaan orang untuk mengelakkan rasa kurang senang dan terjadi krisis.

7) Memberi perhatian yang sungguh-sungguh ketita dia bercakap. Tidak memotong cakapnya dan tidak sekali-kali bersikap endah tak endah atau acuh tak acuh.

8) Tidak berbantah bantah atau berbalah balah lebih lebih lagi sehingga mengeluarkan kata kata yang tidak sepatutnya diucapkan 

9) Memanggil sahabat dengan panggilan atau nama yang disukainya sama ada didepan atau dibelakangnya.

10) Melahirkan kegembiran apabila menerima pertolongan,hadiah atau jasa baik sahabat.

11) Tidak menyebut nyebut atau mengingat-ingat kesalahannya atau keburukannya.

12) Tidak berburuk sangka terhadap sahabat. Memandang sikapnya dengan pandangan dan anggapan positif.

13) Memberi nasihat terhadap kesalahannya dan kelalaiannya.Tegur dan beri nasihat secara rashia dan berhikmah.

14) Sentiasa mendoakannnya sama ada dia masih hidup atau setelah meninggal dunia.

15) Menjalinkan kasih sayang hingga keakhir hayat.

16) Tidak mendesak atau memaksanya hingga dia rasa terbeban.

17) Merasakan apa yang dirasainya sama ada susah atau senang. Gembira dengan kegembiraannya dan bersedih dengan kesedihannya.

18) Berterima kasih di atas kebaikanya.

'Menjadi sahabat yang baik dan memiliki sahabat yang
baik adalah ciri ciri orang bertakwa'

アイナ Dear Diary : I LOVE YOU MUM!!!

I love my mom no matter what we go through, no matter how much we argue,






 because I know, at the end, she’ll always be there. ♥♥♥

09 Disember 2011

kalaulah cinta yang dihulur ikhlas, janganlah bimbang, cintamu pasti berbalas

Kalau bercinta, jangan berkepit macam belangkas, hantar surat berbelas-belas, SMS berbalas-balas, berpeluk-peluk dalam bas, asyik menjeling dalam kelas, minum air perghh kongsi segelas♥

Bila ada konflik , haa mula la nak frust, nak tunai solat pun malas, tak dapat tumpu study dalam kelas, waktu result nak keluar tahu pulak cemas, takut... exam tak pass, tup tup awek sendiri kena kebas, kesian.. melepas ♥



So, jadilah couple yang ada class, berdating ikut lunas, bergaul ada batas, jaga maruah dengan tegas, syariah dijaga dengan jelas, tutur kata sentiasa beralas,.. kalaulah cinta yang dihulur ikhlas, janganlah bimbang, cintamu pasti berbalas



08 Disember 2011

kerana dia adalah amanatku

"Ku serahkan puteriku kepadamu agar dikau dapat meneruskan perjuanganku dalam menjaga dan mengasihi amanahku ini yang kini telah sah menjadi milikmu. 






Janganlah kau sakiti dia. Satu sakit dari dia, beribu sakit aku terasa. Bahagiakanlah dia. Satu senyuman dari dia, beribu bahagia aku terasa. Bimbinglah dia lebih baik dariku. Jadilah dirimu suami yg terbaik buatnya kerana dia adalah amanatku. Ajarlah puteriku mentaati dan berbakti kpdmu supaya suatu hari nanti dia dapat menjadi ketua bidadarimu di syurga kelak"

~✿..JAUHI DOSA, HINDARI NERAKA..✿~

Sahabat bertanya Rasulullah s.a.w :
“Apakah itu DOSA?” 

Rasulullah menjawab :
“Dosa itu sesuatu yang MERESAHKAN HATIMU."





Apabila terlintas dan terjebak dengan DOSA, BERTAUBATLAH dan terus ‘HUKUM’ diri dengan melaksanakan SATU KEBAIKAN walaupun yang kita tidak suka..dalam keadaan berdosa sekalipun, ujian didatangkanNya sebagai satu PENGAMPUNAN..manakala dalam keadaan TAAT, ujian didatangkan untuk meningkatkan DARJAT..

Ingatlah dan BERSABARLAH kerana bukankan Allah pernah berkata, seorang hamba itu belum dikatakan BERIMAN selagi dirinya BELUM DIUJI..ujian dari Allah adalah untuk menambahkan KEIMANAN dalam diri hambaNya, bukan untuk MENJAUHKAN diri dari Sang Pencipta..♥♥♥

21 Nasihat Yang Baik

Dalam menjalani kehidupan, adalah penting untuk kita saling nasihat menasihati sesama insan. Sama ada sesama sahabat, suami isteri, keluarga dan sebagainya, kita perlu sentiasa saling mengingati supaya kehidupan kita sentiasa termotivasi, dan tidak menyimpang dari jalan yang benar. Berikut adalah beberapa kata nasihat yang baik yang boleh kita jadikan panduan. InsyaAllah, sama-samalah kita mendapat manfaat daripadanya :) 
credit to Pakar Cinta
Nasihat Yang Baik Untuk Dijadikan Panduan

 PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.


KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wan ita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.


KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu


KEEMPAT .
Apabila kamu berkata, ” Aku Cinta Padamu”, maka tunaikanlah.


KELIMA.
Pabila mengatakan, “Maaf”, tenunglah matanya.



KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.



KETUJUH.
Percayailah cinta pandang pertama.


KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.


KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.


KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.


KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.


KEDUA BELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.


KETIGA BELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,”Kenapa anda ingin tahu?”


KEEMPAT BELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.


KELIMA BELAS.
Ucaplah “Semoga anda diberkati” apabila mendengar seseorang bersin.


KEENAM BELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.


KETUJUH BELAS.


Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda


KELAPAN BELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hamamerosakkan sebuah persahabatan yang besar.


KESEMBILAN BELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.


KEDUA PULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.


KEDUA PULUH SATU
Ada ketikanya anda perlu bersendirian.

“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.”
(Al ‘Asr 103: 1-3)

 
All Copyright Reserve by Me . Design by Mojat Cerewet